niedziela, 13 lipca 2014

"Moja Francja. Jaka jest naprawdę?"- Patrycja Todo-recenzja

Codzienność we Francji

Gdy biorę do ręki książkę o jakimkolwiek kraju ogarnia mnie lęk. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, nie lubię i nie rozumiem ludzi, którzy będąc raz czy dwa w danym kraju piszą o nim,  a zwłaszcza przewodniki. Jednak ta pozycja mnie absolutnie zachwyciła. Ta książka jest tak niesamowita, że aż ciężko to opisać słowami.
Patrycja Todo, to Polka mieszkająca od wielu lat we Francji. Trzeba przyznać, iż mimo mojego początkowego sceptycyzmu dotyczącego tej książki, zostałam pokonana. Coś co mnie ujęło, to na pewno fakt, iż ta pozycja nie jest typowym suchym przewodnikiem co, gdzie zobaczyć, za ile, w jakich godzinach czy też  inne fakty, które kompletnie nie  mają dla mnie znaczenia. Mogłam się jednak dowiedzieć o wiele więcej ciekawych rzeczy.
Mówiąc Francja wiele osób pierwsze co  kojarzy to wieża Eiffla. Tutaj nie spotkamy się z opowieścią dotyczącą tego, że warto się tam udać. Mamy na niebywałą okazję dowiedzieć się czegoś o Francuzach ich sposobie życia, zachowań.

Autorka spełniła marzenie wielu osób na świecie zamieszkała  w kraju , o którym śniła. Jednak ta książka to nie tylko, jej zachwyty nad tym co można zaznać we Francji, ale także spojrzenie na  życie  ze strony cudzoziemca. Możemy poznać kraj winem płynący, którego dotąd nie znaliśmy. Mnie szczególnie zainteresował wątek dotyczący kobiet, rodowitych Francuzek. Zresztą nawet możemy przeczytać o zasadach jakie stosowały, czy też w jaki sposób postępowały  w swoich domach jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Jednak coś co mnie ujęło, to fragmenty dotyczące rodzicielstwa i tego, że w mieszanym małżeństwie ważna jest harmonia w nauce, języka, kultury czy tradycji każdego rodzica, mimo iż mieszkają miejscu tylko jednego z nich. Tym bardziej, że jak zauważa sama autorka coraz więcej osób stara wyzbyć się swojej polskości i wtopić się w tłum przez co wiele tak naprawdę tracą.
Moja Francja” to wspaniała pozycja, która ukazuję, że  marzenia o zamieszkaniu w miejscu z naszych snów jest możliwe. Jednak nie zawsze jest to wyobrażenie, które odwzorowuje się w prawdziwym życiu. Ta książka jest przede wszystkim prawdziwa, mamy obiektywne spojrzenie na życie w naszym wyśnionym miejscu. Polecam osobom, które marzą, czyli chyba mogę powiedzieć dla każdego z nas.  Ta książka jak żadna inna w sposób niezwykle ciekawy i ujmujący  ukazuje blaski i cienie naszych marzeń.

P. Todo, „Moja Francja. Jaka jest naprawdę?”, wyd. Feeria, 2014, str.304

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz